Followers

My Graduation!!!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Sunday, May 28, 2017

Menjejak Kaki Ke Rumah Allah

Assalamualaikum...
disini penulis ingin berkongsikan sedikit pengalaman kecil penulis bersama...
pada Februari 2015 penulis telah dijemput olehNya untuk menjejak kaki ke tanah suci Mekah & Madinah....
penulis pergi bersama-sama keluarga penulis...
bermacam-macam perasaan ketika penulis ingin pergi kesana..
penulis pun tak pasti nk cerita bagaimana...
sebab dah 2 tahun yang lalu baru penulis nak kongsi disini...
tak mengapa...
penulis ceritakan serba sedikit yang boleh disini...
penulis mengikut pakej Agensi KRS Travel (boleh klik tulisan yang di highlight untuk lihat FB agensi ini)
masa ni harga seorang dalam 5k lebih tak silap...
penulis tak berapa pasti sbb masa ni bonda penulis yang tanggung penulis adik beradik...
kami hnya tmbah sedikit sahaja...
jadual pergerakan kami adalah dari KLIA turun ke Jeddah...
kemudian dari Jeddah ke Madinah...
bermalam di Madinah beberapa hari...
di Madinah kami menziarah beberapa tempat bersejarah...
setelah itu barulah kami berangkat ke Mekah untuk menunaikan ibadah Umrah...
di Mekah kami turut juga menziarah beberapa tempat yang bersejarah...
bnyak yg nk diceritakan tapi penulis tak tahu mana nak dimulakan...
apa-apa pun penulis kongsikan beberapa gambar serta penerangan disitu...
jadi, selamat menikmati gambar dibawah...



Gambar diatas adalah pemandangan diatas kapal terbang yang sedang melintasi kawasan negara Arab Saudi...

Disini adalah hotel yang penulis menginap bersama keluarga di Madinah Al-Munawarah

Menziarah masjid Quba

Ini adalah kawasan persekitaran Masjid Nabawi pada waktu pagi disana... jam yang tertera di gambar itu adalah waktu Malaysia... waktu disana adalah 5 jam kebelakang... jadi gambar ini di ambil pada pukul 3 pagi...
untuk makluman subuh disana sekitar jam 4 pagi... 
Gambar ini selepas slesai menunaikan waktu subuh... gmbar diatas nmpak tak ramai sbb waktu awal pagi org xberapa ramai... bila berkumandang sahaja azan... pandang skeliling dah ramai org... MasyaAllah ramainya umat manusia...

This is raudhah... tempat yang org ingin kunjungi, solat dan berdoa didalam Masjid Nabawi...
dapat snap skit untuk buat tatapan umum...
untuk mmbezakan kawasan raudhah dan kawasan biasa...
adalah karpetnya... raudhah karpetnya berwarna hijau sperti didalam gmbar...
manakala karpet yg berwarna merah bukanlah kawasan raudhah... maaf gmbar karpet merah penulis x ambil...
apa-apa pun ingat karpet hijau sperti didalam gmbar itulah raudhah...

pandangan didalam masjid Nabawi... ramaikan org?


Dua gmbar diatas adalah tempat penginapan penulis dan keluarga di Mekah.... hotel ini adalah mmg milik agensi KRS Travel...jadi setiap kali jemaah yang dibawa... inilah hotel penginapan mereka... berlainan pula di Madinah pihak agensi KRS Travel tidak mmpunyai hotel pnginapan yg tetap... jadi stiap tahun or stiap jemaah yg dtg kemungkinan akan bertukar2... means tahun sbelum tidur di hotel A... kemudian g skali under agensi yg sama.. tdur dihotel B... begitulah maksudnya...
tetapi bgi penulis... jnji ada tmpat ntuk kita berteduh... jauh atau tidak itu blakang kira... kita dtg disini untuk beribadah kepadaNya... Dia mnjmput kita disini... jadi beribadahlah sebaik mungkin slagi kita masih disini...

waktu siang di persekitaran Mekah Al-Mukarramah...

waktu malam di persekitaran Mekah Al-Mukarramah...



dua gmbar diatas ini adalah pemandangan dari atas puncak Jabal Rahmah...


Dua gmbar diatas ini adalah dibawah kaki Jabal Rahmah...

Kawasan peperangan Uhud...

Bukit itu adalah Jabal Nur, dimana dipuncaknya ada Gua Hira'... pada ketika ini penulis tidak dpat merasai ntuk mndaki bukit ini... sbb kali pertama mnjejaki di tanah suci... tidak tahu kemana hendak pergi... sbb tidak tahu budaya org disini... berani- takut juga jadinya... dalam hati ini hanya slalu minta Allah permudahkan segala2nya...


Menara jam di MekahAl-Mukarramah.. menara ini dipanggil ZamZam Tower...
jikalau nak mmbeli belah bolehlah pergi kedalamnya... tapi... kena bawa duit bnyaklah ya... sbb disitu branded2 jga brgnya... so, fham2lah harga brg branded.... tpi jgn putus asa... disbelah ZamZam Tower ni kalian boleh singgah dan mmbeli belah disana... Safa Tower & Safwa Tower... disitu bnyak kedai yang boleh kalian cuci mata & mncari brg cenderahati yg ingin diberikan kepada sedara mara... di Safa Tower ada satu kedai makanan Malaysia sekiranya kalian dah mula rindukan masakan Malaysia seperti roti canai, teh tarik, dan apa lagi menu Malaysia boleh didapati di menara Safa... kdai tu duduk di tingkat 5 kalau xsalah penulis... di Safwa Tower pula ada satu kedai mmg org Malaysia punya... tpi yg jaga pekerja-pekerja arab... jgn risau mereka boleh berbahasa melayu... jdi tiada msalah ntuk berkomunikasi dgn mereka... kedai nya bernama Tokok Surabaya... disini kalian boleh mmbeli tasbih, gelah, cincin, dan apa-apa2 jua cenderahati disitu... kalau kalian cri jubah, kutar dan sejadah... penulis tak reti nk bgtau kdai mana yg baik... sbb rata2 disana kedai jubah, sejadah, kutar mmg bnyak... rambang mata dibuatnya... namun kalau xdpat singgah menara2 ni... kalian boleh je beli diluar sana... sederetnya bnyak kdai2 yg kalian boleh membeli...

pandangan dari atas hotel... menunjukkan penduduk disana menjaga waktu solatnya... saf diluar Masjidil Haram... jalan menuju ke Masjidil Haram akan ditutup setelah azan berkumandang... jadi sejam seblum masuk waktu bergeraklah ke Masjidil Haram... jika tak solatlah dkat luar mcm dlm gmbar ni... jadi, kalau nmpak penulis ambil gmbar mcm ni... means penulis dah terlajak dan lewat... huhuhu 

burung merpati... boleh bagi mkn.. nk tngkap harapan jelah... sbb itulah ada pepatah 'jinak-jinak merpati'...
hahaha apa yg pnulis merepek ni... dah xde idea nk tulis dh sbenarnya... ok gmbar seterusnya...

gmbar Kaabah yang diambil dari tmpat tawaf tingkat paling atas...

gmbar Kaabah yg diambil dari tmpat tawaf yg dibawah sekali...

Inilah Kaabah... tmpat yg ingin kita semua umat Islam ingin hadiri disini...
dimana kita semua ingin menunaikan solat dihadapan Kaabah...
InsyaAllah... kita semua akan menjejak kaki disini...

Cukuplah sekadar disini yg dapat penulis kongsikan bersama....
sbenarnya bnyak lgi yg ingin caritakan tetapi yelah...
dah 2 tahun perkara ini berlalu...
baru ini saja kesempatan penulis kongsikan hal ini...
jgn risau...
akan ada satu lgi entry yg akan pnulis kongsikan lagi peristiwa menjejak kaki ke rumah Allah ini...
apa-apa pun...
penulis berharap kalian semua...
akan dapat menjejaki ke Rumah Allah...
semoga Allah menjemput kalian yg mmbaca ini ke RumahNya...
InsyaAllah...

Ampun dan maaf sekiranya ada maklumat yg tersalah...
tegurlah penulis dari masa ke masa...
supaya penulis akan mmperbaiki diri dgn lebih baik lagi...
yang baik itu dari Allah...
yg buruk itu dari penulis sendiri....

No comments:

Post a Comment