Followers

My Graduation!!!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Saturday, December 21, 2013

Bersyukurkah Kita???



Assalamualaikum... dan Salam Sejahtera...
hari ini pnulis ingin berkongsi sesuatu dgn kalian...
harap kalian sudi pnjamkan sdikit msa kalian untuk truskan pmbacaan kalian...

Adakah kita ini seorang yang bersyukur atas nikmatNya?
mari kita renung bersama-sama...

kita selalu mengeluh akan kekurangan sesuatu...
malah merasa tidak adil bila kehilangan sesuatu...
tetapi tidakkah kita sedar...
bahawa nikmat yang diberi olehNya tidak terkira oleh kita...
tak percaya?
mari kita baca situasi dibawah bersama...

pada satu hari...
kita bangun pagi...
menghirup udara yang segar...
kemudian kita turun dari tempat tidur...
berjalan keluar dari bilik...
kita mandi dan menggosok gigi...
kemudian kita menikmati makanan...
yang sudah pun terhidang diatas meja makan...
sambil melihat berita di tv...
mengenai perang yang berlaku di negara luar...
kemudian kita melihat di luar jendela...
terlihat seorang dua yang tinggal di tepi jalanan...

setelah kalian semua membaca situasi ini...
dapat tak kalian lihat nikmat yang telah diberi olehNya?
jom kita senaraikan sedikit nikmat yang terdapat dalam situasi di atas...


  1. kita bangun dari tidur merupakan satu nikmat... kenapa? sebab kita diberi peluang untuk menambahkan lagi amal ibadah kita...bayangkan jika hari ni kita tidur sebentar...kemudian kita tak bangun2 lagi... tahu2 tidur kita tadi itu...adalah tidur kita yang terakhir di muka bumi ini...walaupun hanya sebentar...bersyukurlah... kerana kita masih lagi boleh bangkit dari tidur.... 
  2. menghirup udara... kenapa? pernah tak kita terfikir bahawa udara di sekeliling ini yang mmbantu kita bernafas dgan baik...cuba bygkan Allah tarik nikmat udara yg kita sedut skarang... mmpukah kita bertahan? bersyukurlah...kerana Allah masih memberikan kita udara segar untuk bernafas...
  3. kita turun dari tmpat tdur dan berjalan kluar bilik.... kenapa? sebab kita masih mempunyai kaki yang mmpu bergerak kesana kesini... cuba kita lhat org yg tidak mmpunyai kaki sbb kemalangan atau cacat sjak kecil... mereka tidak mmpu bergerak sperti kita... hnya mampu duduk di atas kerusi roda... bersyukurlah... kerana kita masih mempunyai kedua2 kaki untuk bergerak....
  4. menggosok gigi.... kenapa? kerana kita masih lagi mmpunyai semua gigi untuk kita makan...masih mampu mengunyah sesuatu...cuba lihat org lain... muda2 saja sudah pakai gigi palsu... malah org tua pun sudah tidak mmpunyai gigi akibat usia yg telah lanjut... bersyukurlah... kerana kita masih mempunyai gigi yg kuat...
  5. menikmati makanan.... kenapa? sebab kita masih mmpu menikmat makanan yg sedap2... yg mmg ckup ntuk mmbuat kita kenyang...malah berlebih2... bygkan org yg hidupnya susah.... tidak mmpu menikmati makanan sperti kita yg skarang... mreka hnya apa yg ada hnya skadar untuk mngalas perut... bersyukurlah.... kerana kita masih mmpu menikmati makanan yang mengenyangkan....
  6. melihat berita tentang perang di negara luar... kenapa? sebab kita melihat keadaan di negara luar yg penuh kucar kacir... sedangkan kita sdang duduk aman smbil mnikmati mkanan... bersyukurlah... kerana kita berada di negara yg aman....
  7. melihat seorang dua yg tinggal di tepi jalanan... kenapa? sebab kita mempnyai tmpat untuk berteduh... sedangkan bgitu ramai yg kurang bernasib baik....kerana tidak mmpunyai tmpat berteduh sperti kita... kalau ada pun... atap rumah bocor... lntai berlubang dan sbagainya... bersyukurlah... kerana kita mmpunyai tmpat tinggal yg baik....
ini hanya sedikit yg dapat saya tunjukkan...
sbb nikmat yg Allah beri sukar hndak kita hitungkan...
boleh di hitung...
tapi tak terkira jika hitungkan satu persatu....
cuma kita yg xsedar...
betapa bnyak nikmat yg telah Allah beri pda kita....
tetapi kita sekelumit pun tidak pernah mengucapkan rasa syukur atas nikmat ini...
jadi...
sama2lah kita mngucap syukur kerana msih di beri peluang untuk mengucapkan syukur kpadaNya...
maaf jika apa yg sya kongsi ada kekurangan...
jika ada yg trasa sya mohon maaf...
andai ada silap salah...
harap kalian tegurlah...
agar sama2 kita berubah...

yg baik itu dtg dari Allah....
yg buruk itu dtg dari saya sndiri...

Wallahualam...



p/s: penulis mnta maaf kpada pembaca setia pnulis... sjak kbelakangan ini penulis bnyak mnyepi... dan tidk berapa rajin ntuk bercerita... actually penulis mngambil msa ntuk mnulis... bnyak yg terjadi.... tambahan pnulis tlah khilangan ayah pnulis sebulan yg lalu...ckup mmbuatkan pnulis lemah... tpi Alhamdulillah syukur... pnulis meraih kekuatan sdikit demi sdikit.... stiap apa yg berlaku ada hikmahnya... Allah itu Maha Pengasihani dan Maha Penyayang... bersangka baiklah stiap kejadian... InsyaAllah semua baik... InsyaAllah... selepas ini pnulis akan curi sdikit msa ntuk mnulis pda msa akan dtg... :)

Saturday, November 9, 2013

Be Strong... ^_^

Assalamualaikum...
sudah lama penulis tak sentuh blog penulis...
maaflah...
penulis tak mempunyai peluang menulis sperti dulu...
sbelum ni penulis rajin bercerita tentang diri penulis...
sekarang...
penulis dah hide semua cerita mengenai penulis...
penulis bnyak berkongsi cerita & nasihat dlm blog penulis ketika ini...
hm...
actually...
penulis sudah pun kehilangan ayahanda yang trcinta...
beliau sudah pun menyambut seruan Ilahi...
ayahanda penulis pergi pada pkul 9.40 a.m. pda hari jumaat (1/11)...
penulis lhat arwah ayah pergi dgn tenang...
penulis mnghadap arwah ayah pergi di kala akhir...
penulis sempat bisik kalimah dua syahadah kpada arwah...
pnulis sempat mandikan arwah kali terakhir bersama abg pnulis dan (org yg pnulis xnak mention)...
pnulis sempat kafankan arwah bersama abg pnulis dan mereka...
pnulis...
pnulis sempat meletakkan jnazah arwah d dlm liang lahad bersama abg pnulis...
pnulis...
pnulis sempat kaut tanah ke dalam kubur arwah bersama abg serta mreka2 yg mngenali kluarga pnulis...
actually...
pnulis sngat merindui arwah...
pnulis sngat2 merindui arwah...
dri sjak kecil pnulis slalu ikut kemana2 sja ayah pergi...
smpai kdang kala hati kecil ini...
brasa sdih sbb bila dah lpas skolah pnulis tak bnyak mnemani arwah...
tapi...
pnulis redha arwah pergi...
sebb pnulis x snggup mlihat arwah mnderita ksakitan...
pnulis harap roh arwah dicucuri rahmatNya serta d tmpatkan org2 yg beriman...
al-Fatihah...


A suddenly pic that i snap it at Port Dickson and i edit it last year

to them...
who still has their fathers...
care him so much...
b'coz when he gone...
u will never ever get the time back...
so take care of your father while he still around you...
how bad he is to you...
he still your father till the end...
nothing can't replace it...

Mati itu PASTI! 
Hidup, In Shaa Allah...

Monday, September 23, 2013

Pakaian Muslimah...

Dengan Lafaz...


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


sebelum penulis memulakan bicara...
penulis ingin meminta maaf dahulu...
sebab agak sibuk sehingga tiada masa hendak menulis...
dan penulis ingin meminta maaf juga kepada kaum muslimah...
post kali ini bukan penulis ingin mengatakan kaum hawa...
tapi hanya menulis apa yang realiti...
dan penulis mahu kaum hawa semua sedar...
kesalahan yang sering kaum hawa lakukan...
jadi...
disini ingin penulis ceritakan serba sedikit...
mengenai pakaian kaum Hawa zaman sekarang...
penulis banyak memerhati keadaan sekeliling kita...
penulis tidak tahu mana silapnya...
siapa yang patut di persalahkan?
sebab...
terdapat segelintir kaum hawa yang masih lagi melakukan yang sememangnya telah di tegah oleh Allah...
malah dalam al-Quran pun ada tertulis bahawa aurat itu harus di jaga...
tapi masih lagi ada kaum hawa yang masih lagi lalai...
mari kita lihat...
gambar-gambar dibawah...


lihat disini... seluar ketat.... menampakkan susuk punggung...
bagaimanalah kaum adam tidak boleh menahan matanya...

baju yg menampakkan susuk tubuh... pasti saja kaum adam tergugat melihatnya...

pakaian yang jarang

sama sperti di atas tetapi ini bertudung... tutup auratkah???  kalau dah pakaian jarang.....


bju yg singkat...
 
seluar ketat


baju yg menampakkan susuk badan...

baju jarang di majlis...
 
kain yang terbelah menampakkan betis...


cara pakaian berbaju merah didalam gambar ini yang kebanyakkan kaum hawa pakai...

salah satu lagi bju yang jarang..


ini yg pkaian yg biasa dilihat di mana-mana....
tapi yg penulis berasa lebih sedih adalah...
pakaian ketika perkahwinan...
perlu ke dedahkan aurat kpada khalayak ramai??
sepatutnya aurat itu di jaga dngan baik...
dan hnya sang suami yang berhak melihat aurat sang isteri....
hmm...

lihatlah pakaian pengantin perempuan....
bhagian lengan jarang...
tidak bertudung...
nampak belahan leher...
itu semuakan aurat kaum hawa...

pakaian yang jarang....


pasti ada kaum hawa yang berkata
"buat apa tengok?"
"siapa suruh tengok?"
"aku xsruh ko tengok pon"
dan mcm2....
tapi tidak kamu sdar....
bhawa perbuatan kamu itu mengundang padahnya...
mana kaum adam yg mmpu menahan matanya...
jika kamu berpakaian begitu....
sdangkan para alim ulama pun pasti turut tergoda...
melainkan imannya semmgnya tinggi....


hm...
kan bgus kalau kebanyakkan kaum hawa berpakaian begini....


 

sekali lagi penulis katakan....
dimanakah silapnya???
dari kluargakah??
ibu bapa memandang remeh aurat anak-anaknya....
pngaruh kawan kah???
mengikut kwan yg berpakaian serba serbi kekurangan kain....
diri sendiri kah??
yg terlalu mngikut fesyen dunia akhir zaman....
fikir2kanlah.....
dri mana silapnya....
perkara ini sbenarnya boleh di atasi jika didik dri kecil lgi...
sebb itulah pepatah melayu sngat bermakna...
"Meluntur buluh biarlah dari rebungnya."

hmm....
disini penulis sertakan beberapa hadis serta sepotong ayat al-Quran....

"Barang siapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti"
(Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah)

"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

"Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Al Ahzab : 59)

selain itu...
penulis sertakan satu link blog...
jika ada kaum hawa ingin tahu lebih lanjut...
Hukum-hakam Tentang Pakaian

penulis harap segelintir kaum hawa sedar akan kesilapan yg dilakukan...
mmg tiada manusia yang sempurna...
tetapi kita cuba merubah kearah yg lebih di redhai Allah....
penulis sekali lagi ingin meminta maaf...
jika post kali ini penulis mengecilkan hati kaum hawa semua...
maafkan penulis...
penulis hanyalah hamba Allah yang tidak sempurna...
penulis memohon ampun jika ada tersalah silap dlm post ini....
jika ada saudara mahupun saudari yg mnyedari ksilapan penulis...
tegurlah penulis...
InsyaAllah penulis akan perbtulkan...

diakhir kata penulis....
yang buruk itu datang dari diri penulis sendiri...
yang baik itu datang dari pencipta kita Allah S.W.T.

wallahualam...

Saturday, August 31, 2013

InsyaAllah...Entry Akan Datang...

huhuhu....
sejak dah nk akhir2 semester ni....
penulis agak ke bz-an sedikit....
bnyak cerita ingin di kongsi...
tpi itulah...
kehidupan seorang pelajar itu....
bnyak tanggungjawabnya....
itu pun belum campur hal kluarga.....
kalau dah kawin nnti.... huhuhu
xtau nk ckap...
huhuhuhu
ok2...
InsyaAllah....
penulis akan menulis sebuah entry...
entry ini sedikit berkait dgn entry lama pnulis....
iaitu entry Apa Pandangan Korang??
entry akan datang kali ini sentuh bab pakaian...
penulis bukanlah seorg yg kuat beragama...
tapi... pnulis ingin berkongsi...
andai ada yg xsuka.... pnulis mohon beribu2 ampun...
pnulis hnya insan biasa...
bukan sempurna...
yang sempurna itu adalah Allah...
harap maaf di ampun...
ok lah....
InsyaAllah.... pnulis akan kongsikn entry yang akan datang ini...
judul entry pnulis kali ini adalah...
"Pakaian Muslimah" InsyaAllah.... ^.^~~~

Tuesday, July 9, 2013

Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak...!!!


Harapan Ramadhan - Raihan ft Man Bai

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna


Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Ku memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah
Dengan rahmatMu oh Tuhanku
Ku tempuh jua



Sunday, June 16, 2013

Selamat Hari Bapa / Happy Father's Day



*Tiga...
Lapar & Dahaga...
Rela Berpayahan...
Setianya Ayah...

Ayah...

Menghantar Kesekolah...
Bergunalah Ilmu...
Bila Dewasa...


*petikan dari Aris Ariwatan - 1 2 3 4

Itulah Dia Yang Bergelar "Ayah, Bapa, Abah, Abi & Sebagainya"

Tiada Orang Lain Yang Mampu Menggantikannya...
Beliau Merupakan Insan Yang Sentiasa Mengajar Kita Erti Kehidupan...
Marah Dan Tegasnya Adalah Bersebab...
Kerana Mahu Kita Menjadi Orang Di Kala Dia Tiada Di Suatu Hari Nanti...
Dan Dia Juga Mahu Melihat Anaknya Mampu Berdikari Pada Suatu Hari Nanti...
Malah, Dia Berharap Agar Anaknya Ini...
Akan Sentiasa Mendoakan Dia Samada Masih Hidup Atau Sebaliknya...
Jadi Hargailah Dia Ketika Dia Masih Lagi Bersamamu...
Mohonlah Ampun Sebelum Terlambat...
Berikanlah Perhatianmu Kepadanya Walaupun Sedikit...
Kelak Di Suatu Hari Nanti...
Kamu Tidak Memperoleh Peluang Itu...


**Di suatu hari
Ayah berkata jaga adikmu
Ayah kan pergi jauh
Ku pandang wajah ayah
Dahinya ku cium
Airmata mengalir
Hatiku pilu


Diam-diamlah sayang
Jangan menangis
Doakan ayah semoga sejahtera


Diam adikku sayang
Jangan menangis
Walaupun ayah gugur
Pastinya dia syahid


Wahai abangku
Ke mana ayah
Ku sayang ayah
Ku cinta ayah


Duhai adikku sayang
Jangan bersedih
Ayahmu pergi menyambut seruan Ilahi
Tapi ingatlah adikku pesanan ayah
Belajar berusaha walau di mana jua
Pada-Mu Tuhan aku bermohon
Dosa ayahku minta diampunkan
Ku iringi doa rahmati dia
Tempatkanlah ayahku bersama kekasih-Mu


**petikan dari Aeman - Di Pondok Kecil


Buat Sahabatku...
Yang Sudah Kehilangannya...
Janganlah Bersedih...
Di Kala Engkau Tidak Sempat Bermohon Maaf Kepadanya...
Mahupun Engkau Tidak Sempat Memberi Perhatian Sepenuhnya Terhadapnya...
Usahlah Kalian Bersedih...
Kerana, Beliau Sudah Pasti Memaafkan Kamu Sebelum Beliau Pergi Selama-Lamanya...
Jadi, Janganlah Kalian Bersedih Lagi...
Kerana Allah Lebih Menyayangi Dia Daripada Kita...
Jadi Marilah Bersama-Sama Kita Panjatkan Doa KepadaNya...
Agar Roh-Roh Ayah Kita Sentiasa Di Cucuri Rahmatnya...
Serta Di Tempatkan Di Kalangan Orang-Orang Yang Beriman...
Mari Sama-Sama Kita Sedekahkan Al-Fatihah Kepada Yang Masih Hidup Atau Yang Sudah Meninggal Dunia...
Al-Fatihah...




Monday, June 10, 2013

Ya Allah...

SubhanAllah....
maafkn penulis...
xdapat berkongsi apa2 spanjang bulan 5 lalu...
mcm2 ingin pnulis berkongsi....
tetapi...
d sebabkan bnyak perkara yg ingin pnulis lakukan....
shingga trlupa bersama2 kalian semua...
InsyaAllah...
kelak dlm beberapa hri nnti...
pnulis akan share beberapa story kpada kalian semua ya...
InsyaAllah...

Tuesday, April 23, 2013

InsyaAllah...

salam... pnulis mmbuat sdikit prubahan dlm blog ini...
bg mreka yg setia follow story in this blog...
InsyaAllah dlm msa yg trdekat ini...
pnulis akan share some story...
dlm pda masa itu...
story dlm Isnin & Khamis ini.. pnulis akn mmberhentikan sketika...
InsyaAllah pnulis akan mnculkan stu story bru...
mngenai Islamik...
InsyaAllah jika tiada hlangan....
hrap kalian yg mngikuti blog pnulis mndoakan sgalanya d permudahkan ya...
w'salam....

Wednesday, April 17, 2013

Long Time Gone...

pada mereka yg slalu mnjenguk blog sye... harap maaf..
trlalu lama mndiamkan diri...
maklum lah sye msih lgi student..
so tdak trlepas dgn ksibukan belajar...
malah sye sdang mnduduki final exam ktika itu...
so need focus more....
InsyaAllah... jikalau tiada halangan....
sye akan kmbali mnyeri blog ini...
jdi.. nnti2kan ye... :)

Monday, March 4, 2013

IYS #18 : Some Clever Advertisements

Jom Kita Lihat Iklan-Iklan Yang Di Buat Oleh Mereka Yang Bijak

Life-size stickers of people were stuck on automatic sliding doors at a mall in Mumbai , India . When someone approaches, the doors move apart and it feels like the people on the door are moving away. The person entering finds the
message
 , 'People move away when you have body odor'. 

A print of a cup of Folgers coffee was placed on top of manhole
covers in New York City , USA .
Holes on the print allow the steam to come out. Wording around the
cup reads, 'Hey, City That Never Sleeps. Wake up. Folgers.' 

An innovative idea on a large billboard in Amsterdam , Netherlands .
It really makes people want to grab that 'Heineken'.

An advertisement found in Malaysia . A sticker was placed on the high voltage box depicting that powerful Duracell batteries were used.

An ambient exercise to promote Eatalica burgers. A 'Caution Wet Floor' board was placed near an Eatalica burger signboard. The copy on the board reads, 'Oogling at the burger may involuntarily cause drooling,
which may in turn lead to a wet floor. Issued for your safety by the management
of Eatalica Restaurant'. Eatalica is an American-Italian
food joint in Chennai, India .
 

A giant mirror was built that allowed passers-by to stop and look at themselves wearing Individual clothes at a shopping mall in Tokyo , Japan .  

Advertisements for a job-recruiting company in Berlin , Germany depict people working in vending machines and ATMs.
It delivers the message, 'Life is too short for the wrong job'. 
 

Stickers were placed in selected car park locations and car workshops where
M-Tech Plasma HID lights are sold in Malaysia . It delivers the message that
these headlights are 300% brighter than regular headlights.
The burn-effect sticker from the headlights
really leaves an impression.
  

This is an advertisement found in Vancouver during their National Non-Smoking Week.  The car was placed at the Vancouver Art Gallery and the message. It reads,
'Death from car accidents: 370. Death from smoking-related
causes: 6,027. Quit now before it kills you.'  

In another creative idea by The Fitness Company, 'dumbbells' were placed at various subways in New York City , which create an illusion that the person holding
the safety bar is doing weights
 

A very cost-effective advertisement in Hong Kong for a yoga school showcases
the prowess of a yoga practitioner on the flexible stems of drinking.
straws. Enquiries and enrolment went after up
this promotional stunt.
   


A creative ad by Mini Cooper placed at the Zurich, Switzerland train station,
shows people climbing into or out of the car, when they
are actually entering or exiting stairs.