Followers

My Graduation!!!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Friday, June 8, 2012

Apa Yang Harus Kita Bangga?

Dengan Lafaz

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 



Assalamualaikum & Salam Sejahtera...
hm..
dh lme pnulis x smpai pngalamn pnulis kn..
mklum lah.. pnulis skang ni tngah mnghabiskn cuti pnulis dgn rakan2 pnulis...
mnggu ni last pnulis brcuti...
lpas ni pnulis dh start new lesson di UiTM Kuala Pilah...
bak kata.. UiTM Di Hatiku....
alangkah indahnya jikalau kita semua ingat...
Allah Sentiasa Dihatiku... :)
baiklah....
di sini apa yg pnulis ingin share dngan kalian semua...
hmm....
ape dia ea...
moh ikut pnulis selam apa yg sering brlaku d skeliling kita...
apa yg kalian nmpak d skeliling kalian ktika ini???
ada kalian rase plik x??
ade rse sesuatu yg x btul??
apa?? kalian x pasti??
hm...
jom ikut pnulis....
knape pnulis tjuk sbgini di atas....
Apa Yang Harus Kita Banggakan???
moh bersama2 pnulis selami khidupn skeliling kita...

baiklah di sini pnulis ingin brkongsi stu pngalaman...
hal ini pnulis nmpak sjak pnulis d bngku skolah lg...
pnulis ingat lg....
dlu smasa pnulis duduk asrama...
ibu & ayah pnulis rjin dtg jnguk pnulis...
even pun rmah pnulis ngan asrama xde lah jauh sngat...
tpi apakn daya...
pnulis xnk hlang mreka dtg jnguk pnulis...
smpai stu hari...
pnulis d kunjungi ahli kluarga pnulis...
bila pnulis ingin hntar kluarga pnulis blik...
ibu pnulis smpat pluk pnulis...
malah cium kedua2 pipi serta dahi pnulis....
dlam pda masa yg sama....
pnulis trdngar kwan2 pnulis mnjerit...

"Amir anak manja!", "Amir anak Emak!"

dan mcm2 lah yg pnulis dngar....
pda ktika itu pnulis brasa malu jgak...
tpi pnulis cpat2 tangkis prasaan itu jauh.....
knape??
sbb pnulis bangga... kerana ada mak yg snggup buat bgitu kpada anaknya... :)

ok bkan itu shaja...
pda stu hari yg lalu...
pnulis trkjut dgn kata2 kwan pnulis ni..

"ko x malu ke mak ko buat mcm tu kat ko?"
"kalau aku xnk lah mcm tu, sgan kot"
"yela, dh bsar kot, mcm bdak2 plak bila mcm tu"

masa tu pnulis agk trdiam bila kwan pnulis kata bgitu....
pnulis bkan trdiam brmkna stuju dgn apa yg d katakn kwan pnulis...
pnulis trdiam krana trkjut....
sbb kwan pnulis berkata sdemikian...
dlm pda masa itu pnulis bidas balik apa yg d katakn oleh kwan pnulis...

"knape ko sgan?? tdakkah ko tahu bhawa yg pluk kita itu ibu kita?"
"yang dlu pnat lelah mnjaga kita dlm kndungannya slama 9 blan 10 hari (ea??)"
"slepas itu mnjaga kita dri kecik hnga kita besar"
"mkn, mnum kita dia yg beri"
"skit demam kita dia yg jaga tnpa rase jemu"
"yg didik kita dri kecil ntuk jdi anak yg baik pda suatu msa kelak"
"knape kita hrus sgan apabila seorg ibu yg sdah pasti halal ntuk kita pluk"
"knape kita tdak pula brase sgan memeluk awek yg sdah pastinya haram ntuk kita pluk?"
"malah kita brase bangga awek kita pluk kita"
"sdangkan pula kita tdak bangga bila ibu kita memeluk kita"
"spatutnya kita bangga, krana ibu yg memeluk kita ini sngat mnyayangi anaknya"
"walaupun anaknya itu sering lukakn hatinya"
"dia tetap akan pluk kita shingga hujung hayatnya"
"spatutnya ini yg hrus d banggakn dari kita peluk awek kita yg blum ada ikatan sah dngan kita"
"tak berdosa pun seorang ibu mncium kdua2 pipi anaknya"
"tpi berdosa kita mncium kdua2 pipi awek kita"
"knape? sbb kita tdak mmpnyai ikatan sah dngan dia"
"jadi, jgn sesekali segan mhupun malu jika ibu kita memeluk mhupun cium pipi kita"
"sbb suatu hri nnti, kelak kita jua akn mnyesal apabila dia sdah tiada nnti"
"jgn hraukn apa yg org ckap mngenai kita"
"anggaplah ianya sesuatu yg mmbanggakn, bukan yg memalukan"
"sbb kita pluk ibu kita yg halal, bkan pluk awek kita yg haram" 
:)

slepas pnjang lbar pnulis brcrita....
kwan pnulis trdiam malah mmbisu....
pda msa itu pnulis trsnyum...
pnulis pjuk hati kwan pnulis...
smpai pnulis kata pnulis cmburu mlihat dia...
dan dia tnya knape pnulis brkata bgitu...

"aku jles sbb ibu ko mmpu mmberi apa shaja yg ko minta"
"malah ibu ko sring msukkn duit blanje ko lbih"
"sbb dia xnak lhat ank dia klaparan spnjang masa"
"dia xnk lhat ko hdup ssah sperti yg di alami olehnya"
"dia mhu lhat ko hdup snang"
"ko jgn rse sdih dngan apa yg aku ckap kn mula2 tdi"
"sbb, stiap ibu tetap sygkn anaknya"
"tpi dgan cara yg berbeza"
"sperti ibu aku tdak mmpu mmberi sperti ibu ko"
"so jgn brsdih, ibu ko ttap syg ko"
"apa yg aku ingin smpaikn jgn sesekali kata segan jika seorg ibu memeluk anaknya"
"malahan mncium kdua2 pipi anaknya"
"sbb itu yg perlu kita banggakan"

kmudian kwan pnulis kmbali trsnyum slepas apa yg dkatakn pnulis...
so kalian nmpak apa yg pnulis katakn d sini??
pnulis hrap kalian semua rnungknlah...
apa yg pnulis smpaikn bkan skadar ntuk kalian..
mlah ntuk diri pnulis jga....
smoga kita sesama umat Islam sling ingat mngingati....
di sini pnulis ingin share beberapa gmbar..
hrap kalian pham apa yg pnulis tnjukkan...

kasih ibu yg tdak trhingga...
malah syurga d bwah telapak kaki ibu..
jgalah hti ibu kita.. :)

inilah apa yg cuba pnulis smpaikn....
tak slah kalau kita nk duduk mcm ni, pluk mlah cium kekasih kita.....
tpi pastikan kita dh mmpunyai ikatan sah dgannya...
jikalau blum mnta d hindarkn...

pnulis trtarik dgn gmbar ini...
ianya nmpak manis skali...
apabila 1 psangan yg tlah mndapat ikatan sah...
maka bermulalah khidupn bru d skeliling mreka...
smoga mreka yg bru shaja mndirikn rmahtangga...
pnulis mndoakn agar bahgia di sisi org yg trsayang....
smoga tabah mnghadapi ujian yg d brikan oleh Allah SWT...
kelak ujian yg di beri mmpu mmperkukuhkn lagi hbungan antara satu sama lain...

baiklah... pnulis dh xtau nk tulis apa lgi....
mngkin ckup smpai d sni sjalah...
pnulis hrap apa yg pnulis smpaikn ini mmbuka mata kalian...
di sini pnulis meminta maaf skiranya trkasar bahasa spanjang pnulisan ini...

Apa Yg Buruk Itu Dari Pnulis Sndiri
Apa Yg Baik Itu Dari Allah S.W.T.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment