Followers

My Graduation!!!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Friday, June 8, 2012

Apa Yang Harus Kita Bangga?

Dengan Lafaz

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 



Assalamualaikum & Salam Sejahtera...
hm..
dh lme pnulis x smpai pngalamn pnulis kn..
mklum lah.. pnulis skang ni tngah mnghabiskn cuti pnulis dgn rakan2 pnulis...
mnggu ni last pnulis brcuti...
lpas ni pnulis dh start new lesson di UiTM Kuala Pilah...
bak kata.. UiTM Di Hatiku....
alangkah indahnya jikalau kita semua ingat...
Allah Sentiasa Dihatiku... :)
baiklah....
di sini apa yg pnulis ingin share dngan kalian semua...
hmm....
ape dia ea...
moh ikut pnulis selam apa yg sering brlaku d skeliling kita...
apa yg kalian nmpak d skeliling kalian ktika ini???
ada kalian rase plik x??
ade rse sesuatu yg x btul??
apa?? kalian x pasti??
hm...
jom ikut pnulis....
knape pnulis tjuk sbgini di atas....
Apa Yang Harus Kita Banggakan???
moh bersama2 pnulis selami khidupn skeliling kita...

baiklah di sini pnulis ingin brkongsi stu pngalaman...
hal ini pnulis nmpak sjak pnulis d bngku skolah lg...
pnulis ingat lg....
dlu smasa pnulis duduk asrama...
ibu & ayah pnulis rjin dtg jnguk pnulis...
even pun rmah pnulis ngan asrama xde lah jauh sngat...
tpi apakn daya...
pnulis xnk hlang mreka dtg jnguk pnulis...
smpai stu hari...
pnulis d kunjungi ahli kluarga pnulis...
bila pnulis ingin hntar kluarga pnulis blik...
ibu pnulis smpat pluk pnulis...
malah cium kedua2 pipi serta dahi pnulis....
dlam pda masa yg sama....
pnulis trdngar kwan2 pnulis mnjerit...

"Amir anak manja!", "Amir anak Emak!"

dan mcm2 lah yg pnulis dngar....
pda ktika itu pnulis brasa malu jgak...
tpi pnulis cpat2 tangkis prasaan itu jauh.....
knape??
sbb pnulis bangga... kerana ada mak yg snggup buat bgitu kpada anaknya... :)

ok bkan itu shaja...
pda stu hari yg lalu...
pnulis trkjut dgn kata2 kwan pnulis ni..

"ko x malu ke mak ko buat mcm tu kat ko?"
"kalau aku xnk lah mcm tu, sgan kot"
"yela, dh bsar kot, mcm bdak2 plak bila mcm tu"

masa tu pnulis agk trdiam bila kwan pnulis kata bgitu....
pnulis bkan trdiam brmkna stuju dgn apa yg d katakn kwan pnulis...
pnulis trdiam krana trkjut....
sbb kwan pnulis berkata sdemikian...
dlm pda masa itu pnulis bidas balik apa yg d katakn oleh kwan pnulis...

"knape ko sgan?? tdakkah ko tahu bhawa yg pluk kita itu ibu kita?"
"yang dlu pnat lelah mnjaga kita dlm kndungannya slama 9 blan 10 hari (ea??)"
"slepas itu mnjaga kita dri kecik hnga kita besar"
"mkn, mnum kita dia yg beri"
"skit demam kita dia yg jaga tnpa rase jemu"
"yg didik kita dri kecil ntuk jdi anak yg baik pda suatu msa kelak"
"knape kita hrus sgan apabila seorg ibu yg sdah pasti halal ntuk kita pluk"
"knape kita tdak pula brase sgan memeluk awek yg sdah pastinya haram ntuk kita pluk?"
"malah kita brase bangga awek kita pluk kita"
"sdangkan pula kita tdak bangga bila ibu kita memeluk kita"
"spatutnya kita bangga, krana ibu yg memeluk kita ini sngat mnyayangi anaknya"
"walaupun anaknya itu sering lukakn hatinya"
"dia tetap akan pluk kita shingga hujung hayatnya"
"spatutnya ini yg hrus d banggakn dari kita peluk awek kita yg blum ada ikatan sah dngan kita"
"tak berdosa pun seorang ibu mncium kdua2 pipi anaknya"
"tpi berdosa kita mncium kdua2 pipi awek kita"
"knape? sbb kita tdak mmpnyai ikatan sah dngan dia"
"jadi, jgn sesekali segan mhupun malu jika ibu kita memeluk mhupun cium pipi kita"
"sbb suatu hri nnti, kelak kita jua akn mnyesal apabila dia sdah tiada nnti"
"jgn hraukn apa yg org ckap mngenai kita"
"anggaplah ianya sesuatu yg mmbanggakn, bukan yg memalukan"
"sbb kita pluk ibu kita yg halal, bkan pluk awek kita yg haram" 
:)

slepas pnjang lbar pnulis brcrita....
kwan pnulis trdiam malah mmbisu....
pda msa itu pnulis trsnyum...
pnulis pjuk hati kwan pnulis...
smpai pnulis kata pnulis cmburu mlihat dia...
dan dia tnya knape pnulis brkata bgitu...

"aku jles sbb ibu ko mmpu mmberi apa shaja yg ko minta"
"malah ibu ko sring msukkn duit blanje ko lbih"
"sbb dia xnak lhat ank dia klaparan spnjang masa"
"dia xnk lhat ko hdup ssah sperti yg di alami olehnya"
"dia mhu lhat ko hdup snang"
"ko jgn rse sdih dngan apa yg aku ckap kn mula2 tdi"
"sbb, stiap ibu tetap sygkn anaknya"
"tpi dgan cara yg berbeza"
"sperti ibu aku tdak mmpu mmberi sperti ibu ko"
"so jgn brsdih, ibu ko ttap syg ko"
"apa yg aku ingin smpaikn jgn sesekali kata segan jika seorg ibu memeluk anaknya"
"malahan mncium kdua2 pipi anaknya"
"sbb itu yg perlu kita banggakan"

kmudian kwan pnulis kmbali trsnyum slepas apa yg dkatakn pnulis...
so kalian nmpak apa yg pnulis katakn d sini??
pnulis hrap kalian semua rnungknlah...
apa yg pnulis smpaikn bkan skadar ntuk kalian..
mlah ntuk diri pnulis jga....
smoga kita sesama umat Islam sling ingat mngingati....
di sini pnulis ingin share beberapa gmbar..
hrap kalian pham apa yg pnulis tnjukkan...

kasih ibu yg tdak trhingga...
malah syurga d bwah telapak kaki ibu..
jgalah hti ibu kita.. :)

inilah apa yg cuba pnulis smpaikn....
tak slah kalau kita nk duduk mcm ni, pluk mlah cium kekasih kita.....
tpi pastikan kita dh mmpunyai ikatan sah dgannya...
jikalau blum mnta d hindarkn...

pnulis trtarik dgn gmbar ini...
ianya nmpak manis skali...
apabila 1 psangan yg tlah mndapat ikatan sah...
maka bermulalah khidupn bru d skeliling mreka...
smoga mreka yg bru shaja mndirikn rmahtangga...
pnulis mndoakn agar bahgia di sisi org yg trsayang....
smoga tabah mnghadapi ujian yg d brikan oleh Allah SWT...
kelak ujian yg di beri mmpu mmperkukuhkn lagi hbungan antara satu sama lain...

baiklah... pnulis dh xtau nk tulis apa lgi....
mngkin ckup smpai d sni sjalah...
pnulis hrap apa yg pnulis smpaikn ini mmbuka mata kalian...
di sini pnulis meminta maaf skiranya trkasar bahasa spanjang pnulisan ini...

Apa Yg Buruk Itu Dari Pnulis Sndiri
Apa Yg Baik Itu Dari Allah S.W.T.

Wallahualam

Friday, June 1, 2012

Apa Pandangan Korang?? (2)

Dengan Lafaz...

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 



Assalamualaikum & Salam Sejahtera....
disini pnulis nk mnta maaf....
post "Filem Sekarang Tak Macam Filem Dulu" tu.... 
pnulis tdak ade info nk mnulis mngenainya..
so sperti yg pnulis jnjikn pda mnggu lpas...
bhawa mnggu ini pnulis akn crite mngenai kaum adam plak...
stelah pnulis lhat... post mngenai kaum hawa yg lalu.....
yg brtajuk Apa Pandangan Korang?? mnggu lalu.....
pnulis lhat mndapat smbutan yg ramai...
walaupun tdak rmai yg komen...
tpi bgi mreka yg tlah sudi mmbaca trima kasih bnyak2....

baiklah.... pnulis akan bidas mngenai kaum adam plak...
hehehhee
msti kaum hawa kali ini trtunggu2 post sye yg ni kan.....
mne tak nya.... mnggu lalu pnulis bidas kaum hawa...
jgn risau...
pnulis bkanlah brat sbelah... wlaupun pnulis tau pnulis jgak kaum adam...
tpi pnulis ttap akn bidas kdua2 kaum ini...
biarlah adil dan biarlah kdua2 kaum ini nmpak prkara2 yg d pndang slalu d pndang remeh....
ok baiklah.. dh jauh pnulis mnyimpang ni...

hhehhee...
ok bgini pnulis sering mlihat...
kaum adam dgn trend sluar pendek msa kini...
pnulis tahu ini org kte style...
dunia smakin kdepan....
tpi kita slap...
mmg dunia smakin kdepan..
ttapi kite yg smakin kite yg smakin kblakang....
kbelakang dri ape???
dripada pintu syurga yg d mna kite spatutnya kite smakin kdpan kpada pintu itu...
mlah kita sdah trbalik...
kita smakin kdepan ke pintu neraka.....

apa yg pnulis smpaikn ini adalah pngalaman pnulis...
smasa pnulis mnuntut di skolah teknik dahulu....
pnulis sering mlihat kaum adam ini kehulur hilir d asrama....
dgn hanya memakai  boxer, sluar pndek mhupun seangkatan dgnnya....
ya, mmg d kwasan itu hnya ada kaum adam shja..
tetapi, apabila ia d katakn aurat...
jagalah aurat itu sbaik2nya mahupun sesama kaum adam....
jagalah aurat kita....
kerna sesungguhnya Allah sentiasa mlihat perbuatan hambanya....
malahan Malaikat juga mncatit perbuatan kita....

bkan d asrama shaja....
mlah pnulis sering mlihat ia mnjadi trend anak2 bangsa kita...
lbih2 lagi mreka ini adalah stu umat Islam!!!
d mna Islam d dlam dri kita skrang ini wahai kaum Adam...
kita mrupakn khalifah di dunia ini....
yg memimpin kpada org2 yg kita lindungi....
pnulis kdang2 sdih mlihat trend ini mnjadi stu kbiasaan kpada mreka skalian...
mlahan kluarga mreka sperti tdak endah akn hal ini....
marilah kaum Adam...
sama2 kita perbtulkn apa yg hrus d btulkn... bkanlah mmbetulkn apa yg sdah trmaktub benarnya...

pnulis ingin meminta maaf apa yg pnulis smpaikn ini mngguris hati kaum adam semua..
apa yg pnulis smpaikn ini hnyalah skadar pndangan dan pngalaman pnulis shaja....
tak slah kalau kaum adam ingin memakai sluar pndek ktika kluar rmah atau d mana2...
tpi kenalah syaratnya iaitu tutup aurat.....
dgn ini pnulis ingin brkongsi stu gmbar d mna apa yg pnulis critakn sbentar d atas..

inilah dia trend yg mnjadi kbiasaan anak bangsa kita...
tdakkah kita tahu wahai kaum adam...
d mna batas aurat kita??
fkirkn lah....

ttapi xslah kalau kalian (kaum Adam) mahu memakai sluar pndek....
boleh... syaratnya sperti gmbar d atas ini...
nmpak x perbezaannya dgn gmbar d atas??
jauhkn... dmna gmbar ini mnutup aurat kita wahai kaum adam...
mlahan kita sdah pun mngikut Sunnah Nabi...
mrilah wahai kaum Adam..
sama2 kita mmbuka mata hati kita.... ktuk pntu hati ini....
tanyalah dri ini sndiri... d mna iman kita kala ini??
apakah Islam itu betul d dlam diri kita slama ini??
renung2kanlah apa yg pnulis smpaikn....

disini pnulis ingin meminta maaf...
andai apa yg pnulis smpaikn ini mngundang rasa marah d antara pmbaca semua....
harap pnulis d maafkn oleh kalian semua...
apa yg pnulis smpaikn ini bkan skadar nk kata pnulis ini baik orgnya...
mlah pnulis pun bkan lah org yg smpurna...
pnulis jgak sering kali lalai dlm Islam ini....
tpi, apa yg pnulis cuba smpaikn ini.... kelak dpat mnyedarkan kalian semua..
trmasuk lah diri pnulis sndiri.....

baiklah cukup smpai d sini shaja apa yg pnulis ingin smpaikn...
pnulis phon maaf d antara pmbaca semua....
pnulis bkan sesiapa...
pnulis hnyalah hamba Allah yg lemah...
andai apa yg d smpaikn oleh pnulis kala ini...
mlukakn mlah mngguris hati...
harap maaf...
jikalau salah tgur2lah pnulis....
mungkin pnulis boleh perbaiki diri pnulis lg...
bak kata org... slalu salah org kita nmpak, kdang2 slah sndiri kita x prasan...

Apa yang Buruk itu dari pnulis sendiri...
Apa yang Baik itu daripada Allah SWT...

Wallahualam...

andai kalian ingin brkongsi pngalaman mahupun pndangan...
kalian boleh mngutaraknnya d komen bwah ini...
;)

Apa Itu Cinta Sejati...

Dengan Lafaz...


Assalamualaikum & Salam Sejahtera Serta Salam 1 Malaysia....
baik lah... disini apa yg pnulis ingin kongsi kn adalah...
apa itu cinta sejati??
hm.. actually pnulis pon x brape pasti....
apa yg pnulis tahu... cinta kita yg betul2 sejati adalah..
Cinta Dengan Allah S.W.T.
kerna cinta ini tdak akn prnah pudar....
d dalam diri kita...
kenapa??
sbb kita sering berzikir & sembah kepada yang satu (Allah)...

selain itu cinta sejati d klangan manusia ada....
tetapi tdak shebat cinta kita bersama Allah...
knape?
sperti yg pnulis ckap sbelum ni..
cinta itu tdak akn pernah pudar...
moh pnulis crite sdikit...
apa yg pnulis crite ini hnyalah pngalaman yg d alami oleh pnulis...
andai ianya mmbuat pembaca semua brase x snang... 
pnulis pohon maaf kpada kalian...

slalu ape yg pnulis lhat..
zaman2 skrang bgitu ramai org sdang hangat2 bercinta sana sini....
kdang2 pnulis lhat brase mcm cmburu saja....
tpi bila d fkirkn... suatu hri nnti pnulis akn ketemui jua teman hidup yg sah d sisi pnulis...
amin.....
ok2.... pnulis dh mlalot dah..
hehhehheee
ok d sbbkn trlalu brhangat dgn brcinta...
mulalah putik syg yg mlampau2....
malah x trhingga syg itu untuk d ungkap dlm prkataan....
smpai suatu masa.....
bila hbungan yg d jlinkn itu trputus d tngah jlan...
maka mula lah slah seorg brduka yg amat.....
malah mlakukn prbuatan yg x msuk akal...
brduka xtntu arah...
hlang arah tjuan...
hdup x mnentu......
dn mcam2 lah... sukar nk d katakan...
tak sperti mna kita buat cinta kita trhadap Allah...
d mana kita sering lupa pda Dia...
lalai dgn suruhanNya....
malah mrah apa yg sdah d takdirkan olehNya...
tetapi... bila kita sdar....
kita kmbali kpadaNya....
tguhkn kmbali cinta dgnNya....
sesungguhnya Allah x prnah tnggalkn hambanya....
even hmbanya sering kali cuai dan alpa terhadap suruhanNya....
sbb Allah itu maha pngampun.....

tdakkah kalian tahu bhawa...
untuk mncari cinta yg sejati d klangan manusia ini....
apabila kita Cinta Bersama Allah SWT.....
kerna...
bila kita telah tguhkan pntu cinta kita trhadap Allah...
maka tdak mustahil lah cinta sejati itu akan dtg scara prlahan kpada kita....
maka jagalah cinta yg dtg scara baik dgn sbaik2nya....
huhuu
pnulis ingat lgi kata2 ustazah pnulis dlu...
"Tegakkan lah Islam dlm diri kamu, InsyaAllah sgala2nya akan d prmudahkn malah ia akan dtg kpda kamu"
indahkn Islam itu...

huhuhu... pnulis pun dh xthu apa yg pnulis mrapu kat atas tuh....
mklum lah skadar mluahkn apa yg trmmpu....
tpi scara jujur... pnulis dlu pon mcam kat atas tu jgak....
bila ptus x tntu arah skit....
so far Alhamdulillah......
mnta2 pnulis d cekalkn hati ini... :)

ok lah.....
d sini pnulis kongsi kn satu doa yg bgus....
mlah lukisan ini d lukis kn oleh seorg kakak yg pnulis knal melalui satu chat...
group chat itu chatango garaloui_9 xslap pnulis....
mule join chat ni pon mse pnulis msih aktif dlm account Myspace...
skang dh deactivate dah... mlas nk bnyak2... huhuh
akak ni pnulis lbih suka mngenalkn nama chatnya iaitu Niea9....
hehehe....


hope kalian semua enjoy dngan crite pnulis ye...
maaf jika crite pnulis ni agak klam kbut skit...
pnulis hrap maaf skiranya crite ini tdak sbaik ape yg kalian sngkakn....

Apa yang buruk itu daripada diri pnulis sndiri...
Apa yang baik itu daripada Allah SWT....

Wallahualam...