Followers

My Graduation!!!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Saturday, May 9, 2015

Alone?

Keseorangan?
Sunyi?
Sepi?
Tiada teman?
Semua perkara di atas akan kita alaminya...
Semua orang pasti mengalaminya...
Tiada yang terkecuali...
Kenapa ini semua terjadi?
Dulu masa belajar kita kawan-kawan disisi kita...
Dulu kita kerja ada rakan-rakan kerja yang dekat dengan kita...
Dulu bila kita bosan kita ada saja kawan-kawan yang senang di ajak lepak bersama...
Waktu demi waktu berlalu...
Yang dulu tidak akan kekal selama-lamanya...
Dulu akan menjadi kini...
Kini dah habis belajar kita berjauhan dengan kawan-kawan yang sama gila dengan kita...
Kini kerja masing-masing dah bawak haluan masing-masing...
Demi mencari rezeki yang lebih untuk kehidupan baru yang bakal menanti...
Kini kawan-kawan yang senang diajak lepak sudah tiada waktu senang kerana sibuk dengan kehidupan baru mereka...
Dan bermacam-macam lagi...

I feel alone...
Sebenarnya...
sunyi, sepi, tiada teman, keseorangan itu boleh diatasi...
semuanya berbalik pada diri kita sendiri...
cuba renung balik...
kenapa kita berasa sedemikian...
mesti ada sesuatu yang tak kena...
ayuh kita renungkan bersama...


Boleh je kita nak atasi masalah ni...
tak susah pun...
sekarangkan dah zaman yang maju...
ada whatsapp, wechat, line, facebook, instagram, dan sewaktu dengannya...
hubungilah kawan-kawan yang anda rindu...
mana tahu pada masa itu mereka pun merindui kamu...
kita tak tahu apa yang kawan-kawan kita rasa...

cuba cari satu aktiviti yang boleh kita buat dikala kita rasa sepi...
contohnya...
kita membaca buku ke...
melayari internet mencari ilmu...
kita belajar memasak ke...
kalau yang minat berseni...
buat lukisan alam ke...
buat sulaman benang-benang ke...
setiap orang ada kelebihan dan kekreatifan tersendiri...
cuma nak dengan tak nak je...
betul tak?

sebenarnya banyak je cara untuk kita hapuskan rasa sunyi dan keseorangan itu...
cuma semuanya berbalik pada diri kita...
sama ada terus tenggelam dalam perasaan sedemikian...
atau kita berganjak bangun keluar dari rasa sunyi itu...
jangan biar ianya menyelubungi kita...
sehingga kita sendiri merasa suram dan bermuram...

ok...
rasanya dah nak sampai penghujung ni...
bila kita sampai waktu mcm ni...
ianya cukup baik untuk kita...
kenapa?
sebab waktu yang anda rasa sunyi dan sepi...
waktu itulah yang terbaik untuk anda melakukan ibadat...
kenapa?
iyalah...
cuba renung balik seketika waktu sebelum-sebelum ini...
apa yang anda lakukan?
anda sibuk bekerja...
anda sibuk belajar...
anda sibuk lepak dengan kawan-kawan...
dengan kata mudah...
kita semua ni sebenarnya terlalu sibuk dengan dunia...
tenggelam dengan alam dunia...
padahal dunia ini hanyalah sementara pada kita semua...
kita hanyalah seorang pengembara di muka bumi ini...
kelak sampai masa nnti kita akan berhenti mngembara bila sampai waktunya...

jadi bila anda rasa seperti ini...
gunakanlah waktu itu dengan sebaik-baiknya...
luangkan masa beribadat...
luangkan masa kita untuk membaca al-quran...
luangkan masa untuk kita berzikir...
kelak rasa sunyi, sepi, tiada teman dan keseorangan itu akan lenyap...
sebab Allah ada disisi hambaNya yang sedang mengingatiNya...
pada masa itu kita akan berasa tenang dan damai...
kita sebagai muslim...
harus renung setiap waktu yang kita lakukan...
setiap keadaan disekeliling kita...
sebab apa kita berasa sunyi, sepi....
sebab kita dah lama tak melakukan amal yang biasa kita lakukan...
jadi ini teguran kita semua bersama...

so...
apalagi yang korang nak sunyi lagi...
pergi ambil air wuduk...
baca al-quran, zikir dan solat sunat...
InsyaAllah damailah hati kalian semua...


maafkan penulis andai ada tersalah kata mahupun terguris kata di hati pembaca...
penulis bukan sesiapa...
penulis bukan manusia sempurna...
penulis hanyalah hambaNya yang lemah...





p/s: dah lama tak menulis blog... otak agak terbejat nak menaip... jumpa lagi di entry yang akan datang... InsyaAllah...

Tuesday, May 5, 2015

Singgah Sebentar...

Sudah lama tak menaip disini...
Sudah 2 tahun masa berlalu begitu sahaja...
Sudah banyak benda yang terbuku didalam hati...
Sudah banyak perkara yang sedang berlegar-legar didalam otak ini...
InsyaAllah...
Dengan bermula entry ini...
Akan ku kongsi perkara/ilmu bersama pembaca sekalian...
InsyaAllah...
Minta maaf atas sepi selama 2 tahun...
Mengambil masa untuk menulis didalam blog ini...
InsyaAllah...
Kita bertemu lagi di entry yang akan datang...

Saturday, December 21, 2013

Bersyukurkah Kita???



Assalamualaikum... dan Salam Sejahtera...
hari ini pnulis ingin berkongsi sesuatu dgn kalian...
harap kalian sudi pnjamkan sdikit msa kalian untuk truskan pmbacaan kalian...

Adakah kita ini seorang yang bersyukur atas nikmatNya?
mari kita renung bersama-sama...

kita selalu mengeluh akan kekurangan sesuatu...
malah merasa tidak adil bila kehilangan sesuatu...
tetapi tidakkah kita sedar...
bahawa nikmat yang diberi olehNya tidak terkira oleh kita...
tak percaya?
mari kita baca situasi dibawah bersama...

pada satu hari...
kita bangun pagi...
menghirup udara yang segar...
kemudian kita turun dari tempat tidur...
berjalan keluar dari bilik...
kita mandi dan menggosok gigi...
kemudian kita menikmati makanan...
yang sudah pun terhidang diatas meja makan...
sambil melihat berita di tv...
mengenai perang yang berlaku di negara luar...
kemudian kita melihat di luar jendela...
terlihat seorang dua yang tinggal di tepi jalanan...

setelah kalian semua membaca situasi ini...
dapat tak kalian lihat nikmat yang telah diberi olehNya?
jom kita senaraikan sedikit nikmat yang terdapat dalam situasi di atas...


  1. kita bangun dari tidur merupakan satu nikmat... kenapa? sebab kita diberi peluang untuk menambahkan lagi amal ibadah kita...bayangkan jika hari ni kita tidur sebentar...kemudian kita tak bangun2 lagi... tahu2 tidur kita tadi itu...adalah tidur kita yang terakhir di muka bumi ini...walaupun hanya sebentar...bersyukurlah... kerana kita masih lagi boleh bangkit dari tidur.... 
  2. menghirup udara... kenapa? pernah tak kita terfikir bahawa udara di sekeliling ini yang mmbantu kita bernafas dgan baik...cuba bygkan Allah tarik nikmat udara yg kita sedut skarang... mmpukah kita bertahan? bersyukurlah...kerana Allah masih memberikan kita udara segar untuk bernafas...
  3. kita turun dari tmpat tdur dan berjalan kluar bilik.... kenapa? sebab kita masih mempunyai kaki yang mmpu bergerak kesana kesini... cuba kita lhat org yg tidak mmpunyai kaki sbb kemalangan atau cacat sjak kecil... mereka tidak mmpu bergerak sperti kita... hnya mampu duduk di atas kerusi roda... bersyukurlah... kerana kita masih mempunyai kedua2 kaki untuk bergerak....
  4. menggosok gigi.... kenapa? kerana kita masih lagi mmpunyai semua gigi untuk kita makan...masih mampu mengunyah sesuatu...cuba lihat org lain... muda2 saja sudah pakai gigi palsu... malah org tua pun sudah tidak mmpunyai gigi akibat usia yg telah lanjut... bersyukurlah... kerana kita masih mempunyai gigi yg kuat...
  5. menikmati makanan.... kenapa? sebab kita masih mmpu menikmat makanan yg sedap2... yg mmg ckup ntuk mmbuat kita kenyang...malah berlebih2... bygkan org yg hidupnya susah.... tidak mmpu menikmati makanan sperti kita yg skarang... mreka hnya apa yg ada hnya skadar untuk mngalas perut... bersyukurlah.... kerana kita masih mmpu menikmati makanan yang mengenyangkan....
  6. melihat berita tentang perang di negara luar... kenapa? sebab kita melihat keadaan di negara luar yg penuh kucar kacir... sedangkan kita sdang duduk aman smbil mnikmati mkanan... bersyukurlah... kerana kita berada di negara yg aman....
  7. melihat seorang dua yg tinggal di tepi jalanan... kenapa? sebab kita mempnyai tmpat untuk berteduh... sedangkan bgitu ramai yg kurang bernasib baik....kerana tidak mmpunyai tmpat berteduh sperti kita... kalau ada pun... atap rumah bocor... lntai berlubang dan sbagainya... bersyukurlah... kerana kita mmpunyai tmpat tinggal yg baik....
ini hanya sedikit yg dapat saya tunjukkan...
sbb nikmat yg Allah beri sukar hndak kita hitungkan...
boleh di hitung...
tapi tak terkira jika hitungkan satu persatu....
cuma kita yg xsedar...
betapa bnyak nikmat yg telah Allah beri pda kita....
tetapi kita sekelumit pun tidak pernah mengucapkan rasa syukur atas nikmat ini...
jadi...
sama2lah kita mngucap syukur kerana msih di beri peluang untuk mengucapkan syukur kpadaNya...
maaf jika apa yg sya kongsi ada kekurangan...
jika ada yg trasa sya mohon maaf...
andai ada silap salah...
harap kalian tegurlah...
agar sama2 kita berubah...

yg baik itu dtg dari Allah....
yg buruk itu dtg dari saya sndiri...

Wallahualam...



p/s: penulis mnta maaf kpada pembaca setia pnulis... sjak kbelakangan ini penulis bnyak mnyepi... dan tidk berapa rajin ntuk bercerita... actually penulis mngambil msa ntuk mnulis... bnyak yg terjadi.... tambahan pnulis tlah khilangan ayah pnulis sebulan yg lalu...ckup mmbuatkan pnulis lemah... tpi Alhamdulillah syukur... pnulis meraih kekuatan sdikit demi sdikit.... stiap apa yg berlaku ada hikmahnya... Allah itu Maha Pengasihani dan Maha Penyayang... bersangka baiklah stiap kejadian... InsyaAllah semua baik... InsyaAllah... selepas ini pnulis akan curi sdikit msa ntuk mnulis pda msa akan dtg... :)